- Ameryka Północna (103)
- Stany Zjednoczone (87)
- Kanada (16)
- Ameryka Środkowa (48)
- Meksyk (48)
- Ameryka Południowa (11)
- Brazylia (11)
- Australia i Oceania (20)
- Azja (470)
- Tajlandia (74)
- Malezja (3)
- Birma (Myanmar) (52)
- Kambodża (258)
- Indonezja (11)
- Singapur (6)
- Izrael (8)
- Zjednoczone Emiraty Arabskie (3)
- Oman (26)
- Sri Lanka (24)
- Turcja (11)
- Afryka (19)
- Europa (479)
- Hiszpania (Katalonia) (7)
- Hiszpania (27)
- Włochy (29)
- Wielka Brytania (4)
- Francja (25)
- Polska (303)
- Niemcy (12)
- Czechy (11)
- Grecja (46)
- Cypr (16)
- Off-topic
- Wszystkie
Tajlandia i II Wojna Światowa
Podczas poprzednich wielokrotnych pobytów w Bangkoku odkładaliśmy na później całodniową eskapadę na północny-zachód, w kierunku granicy z Mjanmą (Birmą).
Przyszed czas, aby oddać hołd poległym więźniom wojennym, którzy budowali Kolej Birmańską* pod butem japońskim.
/Bangkok/Bangkok%203/00.png)
Film „Most na rzece Kwai” pokazał światu okrucieństwa i morderczą eksploatację tych przymusowych budowniczych.
Wszystko to działo się w Tajlandii, która stała się sojusznikiem Japonii zachowując niepodległość.
Naszą wycieczkę zaczęliśmy od:
„Cmentarz wojenny w Kanchanaburi to główny cmentarz jeńców wojennych dla ofiar japońskiej niewoli podczas budowy Kolei Birmańskiej. Na cmentarzu znajduje się 6982 grobów brytyjskich, australijskich i holenderskich jeńców wojennych, z których zidentyfikowano 6858”
Potem pojechaliśmy dalej na północ, gdzie przeszliśmy przez:
„Przełęcz Ognia Piekielnego to nazwa odcinka Kolei Birmańskiej („Kolej Śmierci”)i, która została zbudowana siłą przymusową podczas II wojny światowej. Linię kolejową, w tym Przełęcz Ognia Piekielnego, budowało ponad 250 000 cywilów z Azji Południowo-Wschodniej i 12 000 żołnierzy alianckich. Przełęcz słynie z trudnych warunków i dużej liczby ofiar śmiertelnych poniesionych przez robotników podczas budowy. Nazwano ją Przełęczą Ognia Piekielnego, ponieważ widok wychudzonych więźniów pracujących przy płonących pochodniach przypominał sceny z piekła.”
/Bangkok/Bangkok%203/24.jpg)
Bardzo lokalny pociąg zawiózł nas na południe (prawie 2 godziny), do miejsca, gdzie jest dzisiejsza stalowa konstrukcja mostu zbudowanego już po wojnie.
„Most na rzece Kwai to słynny most kolejowy w Kanchanaburi, zbudowany przez Japonię podczas II wojny światowej jako część niesławnej Kolei Śmierci (Kolei Birmańskiej), strategicznej linii do Myanmy (Birmy). Wykonywano tam brutalną pracę przymusową (jeńcy wojenni, cywile pochodzenia azjatyckiego). Swoją nazwę most zawdzięcza masowym ofiarom chorób, głodu i złego traktowania. Pozostałości kolei i pomniki upamiętniają jej tragiczną historię do dziś”
Całodzienna wycieczka (12 godzin) okazała się fizycznym wyzwaniem, bo chodzenie w pełnym słońcu (35+) i pokonując różne (niezbyt wielkie wysokości), było po prostu wyczerpujące.
Dało nam to wyobrażenie jak mogła wyglądać mordęga jeńców wykuwających przełęcz w litej skale, mając do dyspozycji młot i ręczny świder do otworów na dynami!
*Mapa Kolei Śmierci autorstwa User: W.wolny - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=167762

























