Dwie podróże bardzo kulturalne

W piątek 03.11 i w sobotę 04.11 odbyliśmy dwie podróże…

Obie były podróżami i przygodami wizualnymi i muzycznymi i nie wymagały pokonywania wielkich odległości.

Obie były wyprawami do teatrów!

Czy można je nazwać podróżami? Dla nas okazały się wydarzeniami wartymi odnotowania na blogu, bo ich wyjątkowość może się nie powtórzyć!

Najpierw zapowiedź:

Przygoda nr 1: Nowo wybudowana wielka instytucja Teatru Polskiego w Szczecinie* i spektakl muzyczny – KABARET (ten „od Lizy Minnelli”!)

Przygoda nr 2: Oglądanie żywiołowej farsy muzycznej Teatru Brama w Goleniowie** (40 km od Szczecina) „ŻOŁNIERZ KRÓLOWEJ MADAGASKARU”.

Obie „podróże” okazały się przygodami, które poruszyły nasze serca i podniosły na duchu w niepewnych dzisiaj czasach! Nie tylko spektakle zrobiły na nas wrażenie, ale przede wszystkim teatry: ich siedziby oraz role, jakie pogrywają w swoich środowiskach.

Skala ich oddziaływania, bez względu na wielkość geograficznego obszaru, jest ogromna i niezbywalna.

*W Szczecinie:

„W 2023 dokończono gruntowną modernizację i przebudowę Teatru Polskiego. Budowa objęła przywrócenie pierwotnego wyglądu teatru, wybudowanego w latach 1928-1929 według projektu architekta Adolfa Thesmachera. W rozbudowanym obiekcie znalazło się 5 scen: Scena Szekspirowska, Scena Włoska, Scena Kameralna, Scena im. Jana Banuchy, Scena Świętokradców Parafii Czarnego Kota Rudego, wielofunkcyjna sala prób, garderoby, pracownie i magazyny teatralne na rekwizyty, pomieszczenia administracyjne.”

**W Goleniowie:

„Teatr Brama – polski teatr alternatywny, założony w 1996 r. w Goleniowie przez Daniela Jacewicza.

Brama, choć posiada międzynarodową renomę, nie przestaje być teatrem małego miasta. To niezwykła w skali kraju pozycja również dlatego, że daleka od słynnych teatrów laboratoryjnych, które oddalenie od większych ośrodków wykorzystują do wsobnej, często hermetycznej pracy – z definicji zamkniętej na lokalną społeczność lub też z rzadka tylko jej udostępnianej. Tymczasem – powtórzmy to raz jeszcze – Brama jest otwarta. Pomagają w tym bez wątpienia powiązania instytucjonalne z lokalnym domem kultury (część Bramowców jest w nim zatrudnionych). Mamy więc do czynienia z pewną spółką, która – co warto pamiętać – nie zawsze działała dobrze, ale i te kryzysy przynosiły ważne dla teatru owoce. (…)

 (…) w połowie 2008 r. powrócił do Goleniowa, gdzie działa jako samodzielna instytucja, przy współpracy z Urzędem Gminy i Miasta, GDK i Klubem Rampa. (…) Animator kultury w Goleniowie, prowadzi zajęcia warsztatowe i dydaktyczne, pomaga organizować projekty kulturalne i edukacyjne na skalę regionalną, ogólnopolską i międzynarodową. Od 2012 roku Teatr Brama razem z innymi teatrami z województwa zachodniopomorskiego współtworzy Zachodniopomorską OFFensywę Teatralną. (…)”

 

 

Dodaj komentarz